Élet a hajón

Akár egy lakás esetén is a hajó mérete és hajózó társaság nagysága határozza meg, hogy mennyire lesz kényelmes az ott tartózkodás. A hajó adatlapján megadott maximális befogadóképesség mindig azt a legnagyobb utaslétszámot említi, amit a hajó hivatalosan, üzemszerűen és biztonsággal képes befogadni.

Nos ha egy 12 fős hajót 12-en veszünk ki, akkor várhatóan kisebb-nagyobb kényelmetlenségeknek, akár súrlódásoknak is ki lehetünk téve. Bár a kabinok többsége 2 személyre van hitelesítve, azok mérete alapján valójában 1 fő részére tud hosszabb távon megfelelő körülményeket biztosítani.

Ebből fakadóan érdemes nagyobb hajót kibérelni vagy egyszerűen kisebb csapattal érkezni. A hajón tartózkodás minőségét a fürdőszobák száma is jelentősen befolyásolja. Ezekre mind mind figyelni kell, hogy ne érhessen bennünket csalódás.

A hajó nem apartman, de nagyon hasonló dolgokra lehet szükségünk, mint amit oda vinnénk magunkkal. Ahogy egy jó szálláson itt is lesz gyönyörűen és teljeskörűen felszerelt konyha főzőedényekkel, tányérokkal, étkészlettel és minden mással, amire szükségünk lehet.

BEKÖLTÖZÉS A HAJÓRA, KIPAKOLÁS

A hajó nem apartman, de nagyon hasonló dolgokra lehet szükségünk, mint amit oda vinnénk magunkkal. Ahogy egy jó szálláson itt is lesz gyönyörűen és teljeskörűen felszerelt konyha főzőedényekkel, tányérokkal, étkészlettel és minden mással, amire szükségünk lehet. Ágyneművel sem kell készülni, bár bizonyos eseteben a törölközőért pénzt kérhetnek, amit célszerű megelőzni, mert felesleges pénzkiadás, ami – amint majd később látni fogjuk – még sok mindenre elkölthető lesz.

Nos, a hajót szabályszerűen átvettük, gyerünk és lakjuk be.

A hajón mindennek megvan a helye. Nagyon célszerűen van annak belseje kialakítva, mindennek megvan a helye. Fontos, hogy lehetőleg semmit ne hagyjunk elől. Egyrészt menet közben, viharosabb tengeren, hullámok között minden önálló életet fog élni, másrészről pedig – s talán ez legalább akkora fontossággal bír – a hajón is a „rend a lelke mindennek”. Váratlan helyzetekben nincs idő keresgélni dolgokat, akkor tudni kell, hogy mit merre találunk. Azaz mielőbb foglaljuk el kabinjainkat, pakoljuk ki a dolgainkat, majd keressünk helyet a magunkkal hozott italoknak és élelmiszereknek.

Minden hajó fel van szerelve kellően nagy hűtővel, aminek többnyire fagyasztó része is van. Erről illik még foglalás előtt tájékozódni, hogy ne érhessen meglepetés bennünket.

Innivalókból, ásványvizekből mindig volumen van. Ezek elrakodásához sok rekesz található vagy a hajó padlózatában vagy pedig az ülőkékben, esetleg a biztonsággal zárható faliszekrényekben.

Az élet a hajón akkor kezdődik, ha mindennek megtaláltuk a helyét .

MENTŐMELLÉNYEK

Ezek nem véletlenül vannak ott és nem véletlenül szem előtt, ahol a hajó átvételét követően – amikor egyesével leszámoltuk őket és azoknak pontos meglétét aláírásunkkal igazoltuk is   – találjuk. Annyi mellény kell legyen, amennyi személy szerepel az utaslistán. Az eseték többségében, mondjuk 99,9 %-ban ezekre nem lesz szükség, de a megfontolt és elővigyázatos hajózót nem érheti váratlanul annak a kis esélynek a bekövetkezte sem.

Ezért: a mellényeket olyan helyre pakoljuk, ahol gyorsan és biztonsággal előkereshetőek és azoknak helyével illetve használatának módjával mindenki bírjon tudomással. A első a élet-, a második a vagyonbiztonság. Ezt sose felejtsük el.

ELINDULÁS

Mielőtt megkezdenénk az elindulási előkészületeket hozzunk egy gyors döntést: időjárási és egyéb tényezőket figyelembe véve nézzük meg, hogy a kikötéshez, elinduláshoz van-e szükségünk az charterező cég embereinek a segítségére. Ez fontos: probléma esetén – pl. beakadt mooring, bikán megszorult kötél vagy csak egyszerűen túl közel lévő szomszédos hajók esetén kérjük a segítségüket a kötél kioldásában vagy a hajó másik hajótól történő ellökésében illetve eltartásában. Ezen felül vagy akár ehelyett kérjünk tőlük tanácsot, hogy az adott körülmények között mi is legyen az elindulási manőver stratégiája. Ez nagyon sok tényezőtől függő komplexebb téma, így ez egy külön fejezetben kerül tárgyalásra.

ÚTI CÉL KIVÁLASZTÁS, TERVEZÉS

A hajó elindult, még a kikötő területén vagyunk, motorozunk, s a hangulat már a tetőfokán, de újabb döntési kényszer közeleg. Rutinosak már a korábbi napok során eldöntötték, hogy hová is fog vezetni az első nap útja, de – lássuk be – ezzel nem mindenki van így.

Első és legfontosabb dolog, hogy eldöntsük vitorlázni szeretnénk vagy motorozva közelítjük meg a célunkat. A vitorlázás rendkívül szórakoztató és mókás dolog, de azt is tudni kell, hogy azzal folyamatos munka és feladat van. Motorral történő haladás kényelmesebb, s bizonyos szempontból praktikusabb is. Ekkor még elvégezhetőek olyan, a hajóátvétellel és kipakolással kapcsolatos dolgok, amelyek esetleg elmaradtak a szerencsétlen esetben később még költséget jelentő elnagyolt és pontatlan hajóátvételkor. Tudjuk: mindenki mielőbb vízen szeretne lenni. Ezzel mi is így vagyunk, de ha egy mód van rá törekedjünk a precíz hajóátvételre és a check-list teljeskörű átfutására.

A legegzaktabb mód annak eldöntésére, hogy vitorlázzunk vagy motorozzunk az, hogy megnézzük a szélerősséget. A széliránynak is komoly jelentősége van, de erről kicsit később.

A vitorlázáshoz az ideális szélerősség 9-12 csomó, ebben az esetben kellő dinamikát tudunk elérni az orr- és a fővitorla egyidejű kihúzásával. Ilyen esetekben folyamatosan tartható a 6-7 csomós menetsebesség, ami kötelező nagyobb betervezett távok megtételekor.

A motorozás menetsebessége a motor számára engedélyezett maximum 2000-es fordulaton 5-7 csomó, attól függően, hogy mi a hullámok nagysága és iránya.

A reggelek

Ezek a pillanatok határozzák meg kis túlzással azt, hogy milyen lesz az egész napunk. Egy kényelmes és pihentető éjszaka után nincs csodálatosabb, mint konstatálni, hogy mindjárt felkel a nap (bár ez inkább késő őszi kora tavaszi túrákon jellemző, mivel nyáron ébredéskor már réges-régen az égbolton van) és egy új kalandokkal teli nap veszi kezdetét.

A korán (korábban) kelők előnyben vannak. Ekkor a legnyugodtabb a víz, legélesebbek a kontúrok és a legszebbek a színek. Amennyiben bójamezőn vagy kikötőben vagyunk ekkor még a szomszédok is csendesek, senki és semmi nem tudja megzavarni az áhitatot, ami friss, új és kreatív gondolatokat szül.

Ritka percek ezek. Érdemes kihasználni. Ilyenkor esik jól egy kávét, amit nagyon hosszan elszürcsölgetve iszunk, majd után töltünk, ráforrósítunk, hogy minél tovább tarthasson. Ilyenkor kerül elő egy magazin, egy újság, amit az áldott magányban lehet átolvasni. Vagy egy gyors úszás a tükörsima, türkizkék és kristálytiszta tengerben.

Persze nem mindig ennyire lassúak a reggelek. Ha előző nap olyan uticélokat tűzünk magunk elé, aminek bevitorlázása hosszadalmas lehet, akkor érdemes megfontolni a rögtön ébredés utáni indulást. Azért a csipát mossuk ki a szemünkből és ne felejtsük el bekapcsolni az éjszakára lelőtt navigációt.

Napközben

A vitorlázás versenysport, de inkább csak regattákon. Minden egyéb esetben a vízen tartózkodás nem a kapkodás, pörgés, idegesség vagy stressz terepe. A tengeren érvényesül talán a legjobban az idő viszonylagossága. Ilyenkor a tér kitágul, az idő lelassul, az agy kitisztul és megszabadul a problémáktól. Élvezzük és használjuk ki ezt. Kevés ilyen terepe van az életnek, amikor az ember ilyen mértékben tud kilépni átmenetileg a hétköznapi életéből és tudja kitágítani érzékeinek külső dimenzióit.

Keressünk egy nyugodt öblöt, álljunk meg 1-2 órára, élvezzük a sokak számára sajnos soha meg nem tapasztalható csodát, amit egy teljesen elhagyatott, érintetlen természetben lévő helyszín nyújthat. Furcsa belegondolni, hogy ez az öböl évmilliók óta itt van, mit sem változott és nem is fog az idők végezetéig. Mi olyan szerencsések vagyunk, hogy ennek a végtelen periódusnak egy kicsi időszeletét megtapasztalhatjuk és a következő pillanatban már állunk is tovább.

Esték

Érdemes időben, még a nap folyamán eldönteni, hogy hol és hogyan szeretnénk tölteni az éjszakát. időszaktól függően persze, de akár bóján akár kikötőben akarunk aludni muszáj időben megérkezni.

Nyáron az esetleges zsúfoltság miatt előfordulhat, hogy nem sikerül már helyet találni, tavasszal és ősszel viszont a korai sötétedés okozhat meglepetéseket. A bóják egy részét télire beszedik, s ez kellemetlen felismerést eredményezhet számunkra. Ha időben érünk oda, akkor van lehetőségünk másik öbölbe vagy településre elhajózni, ellenkező esetben a „hajózás sötétben” fejezet a kívánatostól kissé korábbi megtapasztalása okozhat felesleges idegességet.

A nyugodt éjszaka záloga a nyugodt időjárási körülmény és a hajó biztonságos lekötése. Nagyon fontos, hogy mi magunk is biztonságosnak kell érezzük, higgyünk abban, hogy jól csináljuk, ellenkező esetben nyugtalan éjszakának nézhetünk elébe. Senki sem szeret  óránként kirohangálni, hogy nem csapott-e már a part menti sziklákhoz vagy valami zátonyhoz a vízmozgás.

A hajó egy teljeskörűen gépesített és felszerelt konyhával rendelkezik. Van sütő, főzőlap, hűtőszekrény és fagyasztó, Bármilyen étel elkészíthető, annak maximum csak a főzni tudásunk szabhat gátat.

A kombó sütő-főzőlap úgy került kialakításra, hogy giroszkóp jelleggel működve akár nagyobb hullámzásban is lehetővé teszi a főzést vagy egy gyors kávé elkészítését.