Charter hajózás kezdő legénységgel

Ha kezdő csapattal indul hajózni, esetleg olyanokkal akik soha nem voltak még vitorláshajón, a határozottságára minden percben szüksége lesz. És ez nem csak a vízen töltött időre lesz érvényes. Már a szervezés is komoly körültekintést igényel. Próbálja meg pontosan feltérképezni csapata érdeklődési körét, szükségleteit, esetleges félelmeit, a költségvetési limitjüket és az olyan extra kívánságokat, amik már a tervezés szakaszában megmutatják, ki az akinek a tengeri kalandokat – akármilyen rosszul is hangzik – nem kell erőltetni. Bármennyire tapasztalt a kapitány vagy szervező hajós, ezen a túrán múlik, hogy a legénység többi tagja milyen élményekkel tér vissza első tengeri szabadságáról – és ez nem kis teher.

A helyszín kiválasztása

Válassza ki a túra helyszínét a leendő legénységgel közösen. Amennyiben a városnézés és az ajándékboltok látogatása a prioritás, a csapat nem fog élvezni egy olyan túrát, ahol csupa kis öbölben, horgonyon vagy bóján töltik az éjszakákat és alig látnak szárazföldet (de embert biztosan nem). Ha sok a tengeri betegségre hajlamos csapattag, akkor ne válasszon olyan útvonalat ahol sok a nyílt vizes szakasz, s gyakoriak az intenzív hullámok. Amennyiben a szórakozás a szempont, válasszon olyan célirányokat, ahol sok a frekventált kikötő klubokkal és aktív éjszakai élettel. Azonban egy valamiben biztos lehet – nem tud mindenkinek a kedvére tenni, így a kompromisszumos megoldás keresése a legjobb. Felejtse el a kalóz filmeket, ahol az engedetlen legénységet a pallóról a cápák közé lökték, az ilyesmi illegális, és valószínűleg felzaklatná a csapatot. Cápák pedig amúgy sem nagyon vannak az Adrián.

Tipp: Rab az Adriai tenger egyik gyöngyszeme. Szezonon kívül (április-május, október-november) már 50-70 euro áron kiköthet a belvárosban, partfalra, az exkluzív szállodák és a yachtok mellett. Gyalog bejárhatja a teljes óvárost, és a reggeli kávézás is felejthetetlen élmény lesz. Ha ezt elég sokszor megismétli, már névről ismerni fogják a helyiek.

A hajó kiválasztása

Mindig fölé tervezzen a legénység létszámát illetően. 8 ember elfér egy 3 kabinos hajón is, ahol a szalonban az asztal ággyá alakítható de nagy valószínűséggel senki nem fogja azt az utat az álomnyaralásaként emlegetni. Tapasztalataim alapján 8 ember minimum egy 42-45 lábas, 4 kabinos és 2 fürdőszobás hajón fér el kényelmesen egymás mellett. Ebben az esetben azt feltételezzük, hogy minden kabinban 2 ember alszik. Amennyiben kell, még egy valaki elfér a szalonban, az átalakított ágyon. Mindenképpen még az utazás előtt tervezze meg a kabinbeosztást, ekkor kiderülnek az esetleges problémák és összeférhetetlenségek. Ha ennél is nagyobb a csapat, akkor már az 50+ lábas hajók, vagy egy katamarán befoglalását is érdemes megfontolni! Mivel az egész nap hajón tartózkodás, a vitorlázás, és esetleg a kicsit mértéken felüli alkohol fogyasztás kimerítő is lehet, fontos, hogy a legénység ki tudja pihenni az aznapi élményeket és fel tudjon készülni a következő etapra.

A hajó kiválasztásánál a következőkre is figyelni kell:

  • Hajó általános állapota – amikor új legénységgel megy, nem biztos, hogy lesz ideje folyamatosan műszaki problémákat megoldani. Egy összeszokott csapattal ez sokkal könnyebben megy. Ezért, ha sok az újonc a legénység tagjai között, válasszon minél újabb gyártási évből származó hajót, nagy eséllyel ezekkel kevesebb lesz a gond.
  • Meleg víz ellátás – nagyon sok vitorláson a bojler nem rendelkezik beépített éjszakai fűtőszállal, így nem tudja megtartani a meleget, ha nincs parti áramon, vagy nem jár a motor. Amennyiben olyan túrát tervez ami sok bóján eltöltött éjszakával jár ezzel a funkcióval komfortosabb lesz az élet. A légkondi – nyáron – ennél kevésbé fontos extra, és jellemzően csak a drága, újabb építésű hajókon van.
  • Külső cockpit mérete – ha 8-10 ember egyszerre kint tartózkodik, szükség van egy nagyobb térrel rendelkező hátsó fedélzetre. Ilyenkor jól jön a kétkormányos hajó, mert a mozgást a taton jelentős mértékben megkönnyíti.
  • Külső navigáció – a régebbi hajókat olcsóbban lehet kibérelni, de a legtöbbnél nincs a kormányállás mellé szerelt külső navigáció. Amennyiben saját, mobil eszközön futó navigációval rendelkezik (pl. Navionics), azzal kiválthatja a külső navigációt.
  • Ha a charter cég nem ad alapból külső motort a segédcsónakhoz (disznó), akkor ne sajnálja rá a 30-40 euro-t, mivel probléma esetén komoly segítség lehet, és a legénység is nagyon fogja élvezni a használatát! (egyesek jobban, mint a nagy hajót…)

Nem az életünk fog múlni rajta, de például a Bavaria 45 motoros fürdőplatformja kényelmesebbé teszi a megállókat kis öblökben.

Ha bizonytalan, fogadjon fel kapitányt

Amennyiben kevés tapasztalattal rendelkezik, egy teljesen kezdő legénység, főleg olyan, ahol gyerekek is vannak, nem biztos hogy a legjobb kísérletezési terep. Ebben az esetben valószínűleg jobban jár egy profi kapitánnyal, aki a teljes csapatnak (és egyben önnek is) tud sok új trükköt mutatni, elmélyítheti gyakorlati tapasztalatait miközben remekül szórakozik. A kapitány helyismerete is jól jöhet, előfordulhat, hogy olyan helyeken járhatnak, amiket máskülönben nem találna meg egykönnyen. Ne felejtse el, ez nem szégyen, a barátai és esetleg a családja biztonságáról van szó. Ha kételye támad gyakoroljon inkább a haverokkal.

Ne rohanjon

A túl ambiciózus terv könnyen az egész túra veszte lehet. A távolságok térképen és a valóságban különböznek. Ami számításaink szerint 4-5 óra könnyű hajózás, 7-8 csomós sebességgel (akár vitorlával, akár motorozva) az egy esetleges viharban, kedvezőtlen hullámiránnyal és széllökésekkel ennek könnyen a duplája is lehet időben. Gyenge szélben napi 15-20 mérföldnél többet nem lehet kényelmes megtenni, ugyanúgy az 5-6 órás motorozással járó monoton zaj is képes kikezdeni a legacélosabb idegeket is a legénység soraiban. Tervezze a túrát kényelmesre, és amennyiben úgy látja, hogy nagyon jól áll idővel, vagy extrém korán sikerül elindulni egy kikötőből reggel, akkor még mindig újratervezheti az adott napot.

Mi csak 3 év aktív hajózás után vettük meg Karl-Heinz Bestandig: 888 kikötő az Adrián c. könyvét, és rájöttünk, hogy addig csak sötétben tapogatóztunk. Ez a könyv A Biblia, egy percig ne gondolkozzon, menjen és azonnal vegye meg.

Gyerekek a hajón

Nekünk ebben nem sok tapasztalatunk van. Feltételezem, hogy a gyerekek egy augusztusi, szélcsendes túrán, jó időben és ideális körülmények között biztos ugyanannyira élveznék a kalandot, mint a felnőttek és nem okoznának semmilyen galibát, a teljesen hétköznapiaktól eltekintve. Ezzel szemben bármilyen extrémebb időjárás, vagy egyéb körülmény esetén a biztonságot kell elsősorban szem előtt tartani és ilyenkor nem tudni, hogy a mérleg nyelve melyik oldalra billenne: öröm és kaland, vagy aggódás és feszültség. Én kisebb gyerekekkel mindenképpen valamilyen kiszámíthatóbb programot ajánlanék, például a csatornahajózást, amiről itt írunk részletesebben. Később, amikor a gyerekek már nagyobbak, el lehet kezdeni őket hozzászoktatni a vitorlás életformához rövidebb, néhány napos túrákon. Amennyiben a csapatból csak egy valaki szeretne gyereket hozni magával, nyugodtan magyarázza el, hogy a többieknek ez kényelmetlen lesz, és annak is, akié a kölyök. És ha megsértődik, azt is vállalja be, jobb a békesség.

Költségvetési ügyek

Mindenképpen ezzel kezdje a szervezést. Teljesen transzparens módon írjon egy várható költségvetést minden résztvevőnek, és ebben jelölje meg az alternatívákat:

  • Drágább, újabb hajó vagy olcsóbb, de régebbi hajó, de esetleges minőségi kompromisszumokkal és műszaki bizonytalansággal
  • Éjszakázás ACI Marina-ban (éjszakánként 80-250 EUR közötti fix díj), vagy bóján (már 40-50 EUR-tól, a hajó méretétől függően, de ritkán drágább, mint 100 EUR)
  • A legénység saját magára főz, otthonról hozott élelmiszerekből, max 1-2 éttermi étkezéssel egy hét alatt, vagy minden nap kétszeri éttermi étkezés ami a túra költségvetését könnyen megduplázhatja.

Az oda-vissza utazás pontos költségeit is nevezze meg, olyan díjakkal mint autópálya matricák és a parkolási díj a kikötőben.

A tengeri vitorlázás nem a legolcsóbb sport, viszont jó költségoptimalizálással és megfontolt tervezéssel ésszerű összegek mellett egy szenzációs élményben lehet része az újdonsült legénységnek. Spóroljon abból, ami az érdeklődési kör felmérése alapján nem hozza lázba a csapatot, és kérjen ajánlatot minél több cégtől. Erről itt írunk részletesebben.