A Kornati szigetcsoport, Nemzeti Park

Másik nagy kedvencünk a Kornati Nemzeti Park. A környék 152 szigete közül 89-et az 1980-as évek elején védetté nyilvánítottak. A régió legsűrűbb szigetcsoportja, elhelyezkedését tekintve majdnem Dalmáciáig le kell autóznunk, hogy a területet megközelíthessük. Időben nem kell sokkal többet menni, mintha közelebbi, például rabi-i indulási kikötőt választanánk. Azért számoljunk plusz 1,5 óra autókázást a Kornatokig.

Ha nyugalmat, csendes öblöket, érintetlen természetre, drámai magas sziklafalakra (Klobucar, Mana, Rasip veli) és változatos tájra vágyunk, akkor mindig a Kornatokat célozzuk be. Jellemzően Sukosan vagy Biograd kikötőből indulunk. Gyorsan és fájdalommentesen lehet a Kornati északi részét, a Katina sziget környékét megközelíteni, ha becélozzuk a Zdrelac nevezetű átjárót (felette átívelő híd Ugljan és Pasman szigeteket köti össze), ami amúgy egészen közel van Sukosanhoz.

Egy dologra itt viszont nagyon kell figyelni: az árbóc magasság nem haladhatja meg a 16,5 m-t, mivel dagály idején ez a maximum szabad távolság a vízfelszín és a híd alja között. A vízmélység átlagosan 4,5 m az átjáróban, azaz nem ez a szűk keresztmetszet.

A Sukosanban bérelt hajókon, látható helyen matricával jelölve van, hogy az adott hajó átfér-e a Zdrelac híd alatt. Bizonytalanság esetén ne kockáztassunk: némi extra vitorlázással a Pasman szigetet déli csücskénél is kerülhetjük és ebben az esetben a Kornatokat a déli kapun át közelítjük meg. Jó szél esetén a Sukosan/Pasman/Kornati/Katina távolságot akár egy nap alatt is lehet teljesíteni. Sok kellemes, akár bójával is ellátott öböl van közvetlenül a Pasman sziget legdélibb kiszögellése előtt. Ha lehetőségünk adódik visszafelé általában eltöltünk 1 éjszakát itt, abból a célból, hogy másnap, a hajó leadásakor már ne kelljen nagyon kapkodjunk, mivel akár Sukosan, akár Biograd a célállomás innen minden egy kőhajításnyira van.

Kiemelt célállomás a Kornatok között a Katina sziget. Az év egészében nem lakott,  jellemezően májustól elejétől szeptember végéig üzemel a szigeten lévő, egyébként fantasztikus hangulatú étterem. Készüljünk fel, hogy az árfekvése a szárazföldön megszokottaknál jelentősen magasabb. A hely saját, mooring-os kikötővel rendelkezik. Arra azonban – főleg  főszezonban  – fel kell készülni, hogy ha nem időben érkezünk esetleg már nem lesz szabad hely. Az étterem vendégeinek a kikötés legutóbb ingyenes volt, de erről is érdemes előzetesen tájékozódni. A szigeten a kiadós vacsora után jót lehet sétálni, a hegytetőről csodálatos panoráma tárul a szemlélődő elé.

Izgalmas az áthajózás a Mala és Vela Proversa tengerszorosok között. Gyakorlatlan hajósoknak javasoljuk a Mala Proversa-t, ahol megnyugtató szélességű és mélységű átjárón keresztül közelíthetik meg vagy hagyhatják el a Katina sziget környékét.

A Vela Proversa minimum vízmélysége 1,9 m, ami a vízállás függvényében persze, de ettől általában magasabb. Mi, hacsak nem extrémebb merülésű hajóval vagyunk mindig megkockáztatjuk az átkelést, bár nagyon figyelni kell arra, hogy pont – az amúgy elég keskeny – az átjáró közepén hajózzunk, itt természetesen mindig motorral.

A Kornatok sok egyéb hangulatos szigettel, horgonyzóhelyekkel vagy bójás öblökkel is kecsegtet, érdemes a nemzeti parkot dél-kelet észak-nyugat irányba végigvitorlázni.

Kellemes étterem és mooring-os kikötő található a Levrnaka szigeten is ami Katinától kissé dél-keletre helyezkedik el.

A Kornatok főkikötője, ahol ACI Marina is van pedig a Piskera szigeten található. Tőle kissé dél-keletre van egy több bójával rendelkező öből, a Lavsa szigeten, ahol a rákötés a főszezon kivételével ingyenes. Itt általában könnyen lehet szabad bóját találni.