A disznó

Mi sokféleképpen hívjuk, a hajózási szakzsargon viszont kizárólag a BOCI névvel illeti. Ebből fakadóan mi  következetesen disznó vagy malacként hivatkozunk rá a továbbiakban.

Tudják, ez az a kis méretű (legalábbis a vitorlás mérethez képest) felfújható gumicsónak, amely amúgy  a hajó kötelező tartozéka. Mindig ellenőrizzük le, hogy nem ereszt-e, kellően keményre van-e fújva. Ha nem akkor elméletileg valahol a fedélzeten pumpát is találunk. Ezek átnézése legyen a hajóátvétel szerves része, mindig érintsük az átadó személyzettel közösen és bizonyosodjunk meg róla, hogy

  • a disznó nem ereszt, fel van keményre fújva
  • a 2 darab evező és a pumpa a fedélzeten van

Külmotort  extra pénzért vagy – például az alku tárgyaként – ingyen is kaphatunk. Ezt a kis teljesítményű csónakmotort könnyedén tudjuk applikálni a malac hátsó részére. Átvételkor ellenőrizzük, hogy a külmotor fel van-e töltve üzemanyaggal. Többségében tartalék kanna is található a hajón, arra az esetre, ha sokat használnánk a malacot és kifogyna belőle a nafta.

Ezek általában nem vadonatúj, de üzembiztos motorok.  Érdemes hajóátvételkor kérni, hogy mutassák meg a működését, indítsuk be közösen és járassuk is kicsit. Ha már ekkor nehezen indul, akkor kérjük, hogy cseréljék ki.

Minden elővigyázatosságunk ellenére nekünk eddig csak gondjaink voltak a külmotorokkal és úgy általában a disznózással. Vagy az üzemanyag ellátással volt probléma meleg indításkor vagy az éjszakai párában nedvességet kapott a gyertya, nem volt szikra és nem indult. Valami mindig volt.

Komár, Babetta, Jawa Mustang és Simson B50 motorokon nőttem fel, ergo értek azok alapszintű javításához, így egy eset kivételével (amikor már szinte a tengerfenékről kellett felhúznunk a blokkot) azért mindig életet tudtunk lehelni a külmotorba, s ezt követően a legrövidebb úton vissza is jutottunk a hajóra. Nem árt ha a szereléshez van szerszámkészlet és gyertyakulcs, ami szintén a vitorlás kötelező tartozéka.

Az alábbiakra nagyon kell figyelni:

  • ha a kellően keményre fújt malacot bedobjuk a tengerbe, akkor annak lekötése a hajókorláthoz ne egy egyszerűen oldható csomóval legyen rögzítve
  • a külmotor applikálása mindig a vízen történjen, s minimum 2 ember összehangolt munkáját igényli
  • mielőtt leadjuk a motort a csónakba még a hajón indítsuk be, ellenőrizzük, hogy megfelelően röffen-e
  • ehhez nyissuk ki a benzincsapot, tekerjük ki az üzemanyag beöntő nyílás tetején a levegőző szelepet és – ha van – adjuk rá teljesen a szívatót, s így indítsunk
  • a külmotor a malac hátsó falának mindig a közepére kerüljön, ellenkező esetben instabil lesz a csónak
  • bár a külmotor nagyon keveset fogyaszt hosszabb távolság megtétele előtt mindig töltsük fel üzemanyaggal
  • a csónak nem alkalmas nagyobb távolságok megtételére, s kiemelten érzékeny a hullámokra
  • a szállított személyek száma ne haladja meg az előírtakat, mindig arányosan helyezkedjünk el, legyen a disznó egyensúlyi helyzetben
  • fürdőzőkhöz lehetőleg ne vagy fokozott elővigyázatossággal közelítsünk, tudva azt, hogy a gyorsan forgó propeller komoly, roncsoló sérüléseket képes okozni
  • a csónak irányítása gyakorlatlan vezető számára szokatlan lehet, normál kormány mozdulatokra is váratlan módon reagálhat, ergo gyakoroljunk önállóan, mielőtt társaságot szeretnénk a csónakba magunk mellé
  • sziklás és nagyon sekély helyeket kerüljük, mivel az éles peremek képesek kilyukasztani a csónak alját
  • használat után zárjuk le a benzincsapot, hogy ne szívhassa meg magát a motor, levételkor ügyeljünk arra, hogy ne fogjuk meg az átforrósodott kipufogót
  • éjjelre soha ne hagyjuk a motort a malacon, rögzítsük azt vissza a vitorlás megfelelő helyére

Kimehetünk vele a partra, bejárhatjuk az öböl sekélyebb részeit, ellenőrizni lehet a vízről, hogy megfelelően kötöttük-e le a bójára a hajót, de nagyobb útra ne vállalkozzunk vele és praktikus ha egy ember mindig marad a vitorláson arra az esetre, ha probléma adódna (üzemanyag kifogy, leereszt a csónak satöbbi).

A disznózás jópofa szórakozás, nagy élmény, de mindig tartsuk be az alapvető, fent taglalt biztonsági megfontolásokat.

És végére talán a legfontosabb: a disznót minden használat után megfelelően rögzítsük a vitorlás orrában, ellenkező esetben a menetszél felkaphatja  és akár a tengerbe vetheti. A csónak pótlására valószínűleg nem lesz elég a kaució. Ne kockáztassuk!