Újautó teszt – Audi Q5 (2017- )

Ahogyan azt a VITORLÁSZOK-projektet követők valószínűleg tudják, deklarált céljaink között van a vitorlás életérzéssel kapcsolatos termékek, amolyan VITORLÁSZOK-féle tesztelése is, legyen az egy hajógyártó cég egy konkrét modellje, ruházat vagy ruházati kiegészítő,  napszemüveg, óra vagy akár egy divatos hobbiterepjáró, ami például egy vitorlás vontatására is alkalmas.

A címben szereplő autót a Porsche Hungáriától kaptuk meg egy hosszabb tesztre. Egészen pontosan egy hetet töltött velünk az autó, s ez idő alatt volt szerencsénk közel 2000 km-t beletekerni. Volt benne városi és autópályás használat, közlekedtünk vele terheletlenül és 4 napos vitorlázáshoz kapcsolódó csomag tömkeleg és ellátmánnyal színültig pakolva is.

Mi, a VITORLÁSZOK csapata, akik a sport jellegéből fakadóan a gyakorlatiasság hívei vagyunk igyekeztünk kifejezetten az autó mindennapi használhatóságát, funkcionalitását górcső alá venni, ergo – ha nem bánjátok – csak a legszükségesebb lexikális adathalmazzal fogunk terhelni benneteket.

Az autót egy verőfényes pénteki napon – s mivel gyakorlott márka használók vagyunk (éveken keresztül különböző céges Audikhoz volt szerencsénk)  – igen komoly elvárásokkal vettük át.

Tudjuk: az Audi hosszú ideje a minőség szinonímája. Ebben a legutóbbi generációk is verhetetlenek, komoly erőfeszítésébe kerül a többi prémium márkának, hogy akár csak megközelítse a jelenlegi Audik általános összeszerelési minőségét, anyaghasználatát és hajtásláncát.

Nos előrebocsátom: nem csalatkoztunk ezúttal sem. Az ellendrukkerektől most és előre elnézést kérünk. Szubjektív, de többségében pozitív tények és tapasztalatok következnek. A VITORLÁSZOK csapata egyszerűen nem talált igazi fogást az autón.  Nem vitatjuk: bizonyára vannak számunkra érdekesebben és funkcionálisabban összeállított konfigurációk, de erre még hagy térjünk kicsit később vissza.

A Q5-ös a márka egyik siker terméke, lassan 10 éves gyártása során milliós nagyságrendben értékesített belőle a gyártó. Nem véletlen: a kocsi felépítése mintaszerűen illeszkedik az utóbbi évek siker szegmensének tekintendő hobbi terepjárók közé. Külső mérete, kellően magas üléspozíciója tekintélyt követel és magabiztos vezethetőséget garantál használójának. Jó, hogy ezt a  márkát még nem lengte körül a sztereotípiák és negatív beidegződések garmadája. Sokkal inkább a szolid jómód megtestesítője, jól szituált, igényes és tehetős vásárlók ideális választása.

Tesztautónk egy immár Mexikóban készülő, néhány, főleg a megjelenést és eleganciát célzó extrával ellátott, DESIGN felszereltségű gépjármű, 163 lóerős, 2.0 TDI motorral, S-Tronic dupla kuplungos automata váltóval és Quattro hajtással kombinálva. Az összkerékhajtást az Audi mérnökei Haldex-kuplungos megoldással tervezték, aminek hatására az autó alaphelyzetben csak az első kerekekkel hajt, viszont a szenzorok első, megcsúszást vagy kipörgést jelző reakciójára tizedmásodpercek alatt aktiválja a hátsó kerekeket. Nem rossz megoldás, mivel ezzel az autó fogyasztása a folyamatos négy kerék hajtás hiányában gazdaságosabb szinten tartható.

A nehéz és trezorszerűen záródó ajtókat magunkra csukva  egy ultramodern műszerfallal és azon egy jelentősebb méretű kijelzővel találjuk szembe magunkat. A gyár ezt a belső design-t használja már az új A4-es és  Q7-es modelljeiben is. Letisztult, jól áttekinthető, bár számunkra egy valami nem teljesen világos: a központi kijelző miért nem süllyeszthető el abban az esetben, ha nem használjuk. Ez persze most az új trend, mind a Mercedes, mind pedig a BMW fixen biggyeszti oda ezt a felületet.

Az autó helykínálata elől és hátul kiváló, sem hossz, sem pedig oldalirányban nem kell szoronganunk. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a hátsó ülőlapon a középső hely kialakítása nem igazán felnőttbarát, emellett az alul  magasodó kardán alagút is csökkenti a középen helyet foglaló személy utazási komfortját. Csomagtartója – melynek kapacitása a sínen tologatható hátsó üléseknek köszönhetően 550 és 610 liter között változik, s amely az ülések előre döntésével párhuzamosan akár 1550 literre növekszik – kiválóan elnyelte a 4 napra szóló csomag rengetegünket. A csomagtér ajtaja már az alapmodellben motorral nyílik és záródik.

Eddig minden rendben, indítsuk be a motort. A prémium érzés fokmérője  – a kivitelezés, design és anyaghasználat mellett – számunkra mindig a hajtáslánc, s azon belül is a váltómű kulturáltságából fakad. Izgatottan tettük meg az első métereket, hiszen a konszern által más modellekben használt DSG váltó folyamatosan kap hideget és meleget a szakújságíróktól. Panaszkodnak a hirtelen elinduláskor és visszaváltáskor tapasztalható kisebb rángatásra, a lassabb reakcióidőre és a bizonyos modelleknél szélsőségesen alacsony fordulatszám tartására programozott algoritmusra, ahonnan nehezen kapaszkodik fel a motor a nyomatékban bővebb tartományba.

Jó hírem van: az Audi dupla kuplungos váltóját használva nyoma sincs a rántásoknak, a lassabb reakció időnek vagy a bizonytalankodásnak. A váltó programozása olyan, hogy a vészesen alacsony fordulatszámokat kerülve a nyomatékban dúskáló tartomány közelében tartja a motort. Ezzel kizárható, hogy a jármű beragadjon a „halálzónába”, ahonnan már nehéz lenne a felkapaszkodás.

A motor és váltó működése csillagos ötös, egyszerűen semmi, de semmi negatívum nem mondható el róla, benzines TSI motorok kifinomultságával dolgozik. Számunkra kicsit olyan, mintha a kedvencünknek mondható multitronic váltóval lenne szerelve, itt sincs nyoma érzésre a váltásoknak, csak a fordulatszámmérőt követve konstatáljuk, hogy már a következő fokozatban vagyunk.

A járműben teljes csend honol, a dízel motor – bár külső szemlélő tévedhetetlenül felismeri, hogy öngyulladós motorral áll szemben – semmilyen kerregéssel vagy morgással nem fárasztja az utazókat. Még hidegen sem.  A motortér hangszigetelése kiváló, egy nagyon halk, de kellemes  hangszínű duruzsoláson kívül semmi nem jut be az utastérbe.

Ha már a hajtásláncnál járunk akkor néhány tapasztalati tény. Dacára a nagyobb tömeggel járó Quattro hajtásnak (bár azonos modell variáció mellett így is átlagosan 90 kg-mal csökkentették a mérnökök az autó tömegét az előző generációkhoz képest) az autó átlagos használatban a viszonylag könnyen tartható 7 literes fogyasztással elközlekedik, autópálya tempón – amellett, hogy közel 130 km/h-ig semmilyen szélzaj nem hallatszik – pedig még ez alá is le tudtuk szorítani. 2 személlyel, megpakolva 6,5 literrel is beérte 100 km-en, ami több, mint elfogadható érték.

A hajtás karakterisztikája is változtatható, ilyenkor a legjellemzőbb vezetési paramétereket (pl. kormány rásegítés, futómű csillapítás, gázreakció stb.) lehet kedvünk szerint állítani vagy egyszerűen kiválasztani az előre programozott beállítások egyikét. Autópályán mi az EFFICIENCY-t használtuk, városban viszont a COMFORT beállítás hozta a kívánatos utazási és vezetési élményt.

Az új Q5-ös felszerelhető a legmodernebb vezetés támogató újdonságokkal, úgy mint a sávtartó automatika, adaptív tempomat, holttér figyelő vagy parkolósegéd. Sajnos ezek mind extrák, a tesztautóban egyik sem volt megtalálható. Különösen ajánljuk az előbbi kettőt, ami főleg az autópályázás során  –  amikor az autó kiemelten „lubickol” és az elemében van – nagy segítség a vezető számára és pihentetőbbé teszi akár a nagy távolságok megtételét is.

A járművünk bőr borítású ülései – amellett, hogy az aktív szellőzés hiánya miatt melegben könnyen ráizzad az ember fia – viszonylag rövid ülő lappal voltak felszerelve. Mi kifejezetten ajánljuk a sportülés megrendelését, mivel azzal automatikusan jár a kihúzható combtámasz.

Ezen felül még javasolnánk a tetőablak beikszelését is, ami amellett, hogy sokkal világosabbá teszi a belteret egy kabriószerű utazási élményt is lehetővé tesz.

Végső konklúzióként – ezúton ismételten megköszönve a Porsche Hungária támogatását – megállapíthatjuk: fájó volt kiszállni az autóból, hamar, már az első méterek megtételét követően megszoktuk, csendessége, optimálisan és hibátlanul működő hajtáslánca, helykínálata és megjelenése rendkívül kívánatossá teszi a járművet és könnyen birtoklási vágyat ébreszt. Húsba vágó valóság ellenben a viszonylag magas – bár a konkurensek árszínvonalához  bölcsen hozzá igazított – vételár, és az, hogy nagyon fontos extrák nem részei az alapfelszereltségnek, azok csak az opciós listákat bőszen pipálgatva hozzáférhetőek.  Ezt viszont tudomásul kell vennünk: a prémium szegmens árazási politikája ilyen, ez pedig  – akárhonnan is közelítünk – egy ízig-vérig prémium autó.

És akkor most következzen egy amolyan VITORLÁSZOK féle verdikt:

PLUSZ

  • Tekintélyt parancsoló külső, sem Karl-Heinz, sem pedig Horst nem néz rád ferde szemmel és lefitymálóan a Marinában, ha a szuper SUV-ja mellé parkolsz
  • Csomagtartója elnyeli 4 nap vitorlázás minden kellékét és ellátmányát, plusz a drónt
  • Az anyósülés szinte teljesen vízszintesre fektethető, így a Vitorlászok csapat éppen pihenő/alvó tagja sem panaszkodhat
  • A Bluetooth kapcsolat gyorsan és fájdalommentesen létrejön a média centerrel, így az otthon marad családtagokkal kényelmesen folytatható kihangosított kommunikáció
  • Hajtáslánca kiváló, csendes és rugalmas a motor, gyorsan kapcsol a váltó, szinte fokozatmentes érzést kínál, akárcsak egy yacht-on
  • Vitorlázni 🙂 is tud az autó EFFICIENCY módban

MÍNUSZ

  • A 163 lóerős motor yacht vontatásához kicsit karcsú, érdemes a nagyobb teljesítményű, inkább a  3000 cm3-es dízelmotorral választani
  • Az útközbeni alváshoz rövid az ülőlap, mindenképpen beikszelendő a sportülés az extralistán
  • Nyári, horvát hőségben – bármennyire is hatékony a klíma – nem praktikus a bőrülés szellőztetés nélkül
  • Mivel nincs benne tetőablak, nem tudtuk odarögzíteni a goPro kamerát, sem kívülről, sem belülről
  • Drága, drága, de nem eléggé: egy Bavaria 46 Vision yacht, hasonlóan felextrázva sokkal, de sokkal többe kerül

 

 

Technikai adatok:

Típus: Audi Q5  2.0 TDI S-Tronic ( 7 sebességes automata) Quattro 163 LE

Hossz/Szélesség/Magasság: 4663 / 1893 / 1659 mm

Max .teljesítmény: 120 KW (163 LE)  / 300-4200 1/min

Max. forgatónyomaték: 400 nm / 1750-2750 1/min

Motor hengerűrtartalma: 1968 cm3

Üzemanyag: dízel

Max. sebesség: 211 km/h

Gyorsulás (0-100 km/h) : 8,9 mp

Szabványos üzemanyag fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 5,3 / 4,7 / 4,9 liter

Csomagtér térfogata: 550 liter

Üzemanyagtartály: 65 liter

Saját tömeg: 1845 kg

Megengedett tömeg: 2440 kg