Audi Q7 teszt

Először következzen a szokásos  VITORLÁSZOK-féle verdikt, majd a teszt:

PLUSZ

  • Súlyosan nagy méretű autó. A kikötőben – ha csak nem akarod, hogy a szomszédos, lényegesen kisebb gépjárművek tulajdonosai rád nyissák az ajtajukat – állj dupla helyre. Ezzel esetleg a robogósoknak is kedvezhetsz, akik igény esetén melléd támaszthatják le a motorjukat. Ezzel a parkolási móddal persze nem leszel igazán népszerű a vitorlás társak körében, de egy ajtófényezés tetemes összege – hidd el – még jobban fájna.
  • Maga az autó birtoklási vágyat – és ezzel párhuzamosan  – irígységet ébreszt. A járműről lerí a technika legmagasabb foka, ergo több lesz a jóindulatú és érdeklődő embertársad, mint azok, akik ferde szemmel néznek rád a mindennapokban. Pedig ők még nem is sejtik, hogy az autód többet parkol a marinákban, mint a céged mélygarázsában.
  • Csomagtartója elnyeli egy heti vitorlázásod komplett kellékeit, ruhástól, elemózsiástól,  továbbá kényelmesen vihetsz magaddal akár több zsák (min 25 kg-os)  állateledelt kedvenc vérvidráid és bivalyhalaid etetésére. Figyelem!! A vérvidra és a bivalyhal semmilyen körülmények között nem háziasítható.
  • A hely hatalmas az utastérben is. A süketszoba effektusnak és a vízszintesre fektethető utasülésnek köszönhetően – akár tiszteletbeli Vitorlászok csapattagként – teljesen kipihenten érkezhetsz – feltéve, ha sofőröd is van –  az idejekorán kibérelt és jól megérdemelt vitorlásodhoz.
  • A fájdalommentesen és villámgyorsan létrejövő Bluetooth kapcsolat segítségével, akár kihangosítva is meg tudod nyugtatni otthon maradt szeretteidet, hogy teljes biztonságban utazol. Bármikor, bárhonnan.
  • Ha a kiválóan és harmonikusan működő, s mellesleg bivalyerős motort és annak hybrid hajtásláncát – némi átalakításokkal persze – egy vitorlásba szerelnéd, akkor onnantól kezdve azt már egy  – brutális –  motoros yachtnak kellene hívnod.
  • Ja, és az e-tron-od is tud vitorlázni – EFFICIENCY módban. De nem vízen.

MÍNUSZ

  • Az e-tron-od 55 km-es elektromos hatótávja imponáló, ami sajnos kicsit kövérebb gázadásra lendületesen csökken, de az sokkal inkább az autód hipermodernségét mutatja, semmint a – hybrid és elektromos autóknál lassan már metrikus (SI) szabvány rendszernek tekinthető – környezet szennyezéstől megmentett bébifókák átlagtól magasabb számát.
  • Nagy test, nagy élvezet! Ha egyszer belendül, akkor iszonyúan megy az autód, de mindig is érezni fogod a jármű hatalmas tömegét. A gyári gyorsulási adat csalóka, érzetre tovább tart elérni az 54 csomós menetsebességet.
  • Érdemes otthonra egy 7,5 KWh-s gyorstöltőt szereltetned az ELMÜ tehetséges szakembereivel, ellenkező esetben egy egész éjszaka is kevés, hogy a konnektorból megnyerd az 55 elektromos kilométert. Vagy járj sűrűbben, akár napi rendszerességgel az IKEÁ-ba. Ott ingyen és gyorsan töltesz.
  • Drága, drága, és már elég drága: egy Bavaria 46 Vision yacht árából csak 3 darab, közepesen felszerelt Audi e-tront tudsz vásárolni. A Bavaria is valahol hybrid: ott a hajtás a dieselmotor és a szél kombinációjából tevődik össze.

 

Thomas felnézett a monitorjáról. Elege volt  a bulvár témákból, mintha másról nem is szólnának a reggeli hírek.  Mai első, éppen ideális hőmérsékletű kávéját kortyolgatva körbehordozta tekintetét a szalonon. A látvány elégedettséggel töltötte el. Jól megy mostanság a cégnek. A beszállító partnerük évről évre szebbnél szebb új termékekkel látta el a kereskedést.  Persze ők sem ültek folyamatosan a babérjaikon. Az egyéni motivációjukon túl csak a pénzügyi osztályuk által negyedévente elkészítésre kerülő grafikonokban tudtak gondolkodni.  A bevételnek és a nyereségnek növekedni kell és kész! Ezt várják tőlünk a tulajdonosok….— visszhangoztak Thomas fülében főnökének szavai. És igen, ha a cégnek jól megy, akkor neki, magánemberként is jól fog. Ez azért megnyugtató – gondolta. Munkáját alapvetően még mindig érdekesnek találta, bár szó, ami szó keresni kell már az igazán új izgalmakat. Végül is a helyi viszonyokat tekintve szépen él. Szebben, mint valaha gondolta volna. Würzburg, a lakhelye egy csendes kisváros Frankfurttól 1 óra autózásra. Ingázhatna is,  napi 2 óra vezetés nem a világ, de Thomas kényelmes ember. Számára az izgalmakat az ügyfelei jelentik. Azok az ügyfelek, akik az ő kedvéért hajlandóak órákat utazni, csak hogy tőle vásároljanak. Rendszeresen.

Jürgen izgatottan ébredt.. Máskor, jó szokása szerint kicsit lustálkodott, megvárta, míg az ablaküvegen túlról az ébredező nagyváros, Frankfurt hangjai felerősödtek. Ma azonban valami olyan dolog várt rá, ami nem mindennap esik meg vele, így azonnal kipattant ágyából. Jürgen élete már régóta a helyes mederben folyt, mindennapjait a jólét megfelelően érzékelhető jelei töltötték ki. Vállalatának biztatóan mennek a dolgai, vezérigazgatóként inkább csak a kijelölt úton kell tartania a értékesítést. Olyan terméket árul, amire van kereslet. És nem mellesleg kevés a konkurencia. Mindig a kihívások izgatták, pont azért, mert a munkában és a mindennapjaiban ezt már kevésbé találta meg. Egy ideig megnyugtatta az, hogy megfizetik a munkáját, erőfeszítéseit prémium autóval honorálják és érzékeli azt az általános tiszteletet, amit a legnagyobb panoráma ablakokkal és a legjobb kilátással rendelkező iroda kizárólagos használója, s mint a cég első embere élvezhet. Jürgen tudatosan kereste azokat a tevékenységeket, amik a megszokott hétköznapi kerékvágásból kimozdították. S ma bizony egy nem hétköznapi dolog várt rá.

Az Audi Q7 e-tron szépen lemosva várakozott a márkakereskedés udvarán. Thomas még tett egy utolsó ellenőrzést: akkumulátor fullon, üzemanyagszint maximális, kábelek a csomagtartóban, kölcsönszerződés kitöltve. Jöhet az ügyfél. Igazából már régóta tervezte, hogy az egyik frankfurti, magas beosztásban lévő, de jelenleg  A6-ost használó vásárlója érdeklődését felkelti a márka környezet tudatos gondolkodását hirdető, bár olcsónak messze nem nevezhető csúcsmodelljével. Ügyfele, Jürgen olyan ember, aki szereti a szépet és jót. Élvezni fogja az autót. Ugyan kissé fölényesen tárgyal mindig vele, érezteti, hogy ő csak egy autókereskedő, de alapvetően korrekt ember, mindig betartja, amit ígér. Már várta, hogy majd mit szól a kocsihoz.

Olyan autót ad most oda néhány napra, ami nem a megszokott dimenziókkal rendelkezik, hossza meghaladja az 5 métert. Bár az e-tron nem bővíthető 7 személyessé, a hely hatalmas mind az utastérben, mind pedig a csomagtartóban. Ami azonban az igazi érdekességét adja, s bizony ez lesz az, ami Jürgent, a kiemelt ügyfelét le fogja nyűgözni, hogy hibrid modellről beszélünk, ami teljesen feltöltve akár 55 km-t is el tud menni tisztán elektromosan, mindennemű környezet szennyezés nélkül. A maximális sebesség ilyenkor 130 km/h, e felett azonban észrevétlenül bekapcsol a V6-os, 3000 cm3-es diesel motor.

Még 9 óra sincsen és Jürgen már a belső sávban száguldott hivatali A6-osával. Würzburg irányában az autópályán nincsen sebesség korlátozás, lehet tolni neki. Illetve lehetne, de sokan tanyáznak a belső sávban. Nem elég agresszív az autóm orra, vagy mi a fene történik? – kesergett Jürgen, s hogy nyomatékot adjon a törekvésének többször megpöccintette a fénykürtöt. Ez már hatékonynak bizonyult, kitisztult előtte a sáv. Lassan fogytak a kilométerek, Jürgen oldalát már nagyon furdalta a kíváncsiság, hogy kedvenc autókereskedője most vajon mivel lepi meg. Az az igazság, hogy igényelte is ezt a kitüntetett figyelmet, sok pénzt hagy ő a kasszánál minden negyedik évben.

A kereskedés udvarára behajtva azonnal meglátta ŐT. Talán ilyen lesz a következő autója. Valami azt súgta neki, hogy ez őrá vár. Hatalmas és zöld rendszámos. Akkor ezzel ingyen is lehet parkolni – gondolta, bár érezte, hogy ez nem lenne egy markáns megtakarítás számára. Parkolásról egyből az adriai Biograd kikötője jutott az eszébe. Alapvetően utálja azt a közeget. Mindenki a másik autóját, a másik óráját és a másik hajóját nézi. Mintha ez verseny lenne, pedig nem az. Persze eddig sem kellett nagyon szégyenkeznie, mondjuk Audi A6-osával inkább az alsó középmezőnyben helyezkedik el, Omega Seamaster-ét azonban büszkén villogtatja a csuklóján, s azzal sok elismerő pillantást seper be. Már is elképzelte ahogy Dario, a kikötő recepciósa majd felkapja a tekintetét a begördülő Q7 e-tron batárt meglátva. Ebben cuccolni is jól fog tudni, mivel a csomagtartója az oda beépített 17,3 kWh-os akkumulátora ellenére is kellően tágas és meghaladja az 600 litert. Egészen biztos volt benne, hogy hajóstársai észreveszik majd, hogy micsoda drága autóval jött, de tudta, hogy már csak azért sem fognak nála rákérdezni.  Az irigység sajnos a gyenge emberek jelleme. Igaz, ő sem észrevételezte Hans barátja felé, hogy feltünt neki az új Rolex órája…na, mindegy.

Elmélkedéséből a telephely portása zökkentette ki, aki arrogáns módon, hatalmával visszaélve tessékelte egy másik parkolóhelyre. A közben befutó Thomas csendre intette a biztonsági személyzetét és elnézést kért barátunktól az őr nevében is. Gyors üdvözlést követően élénk és rendkívül udvarias eszmecsere folyt Jürgen mindennapjairól, nyaralásáról, a családról, majd Thomas egy mesteri csavarral máris rátért az autók témájára, s miközben megdicsérte ügyfele A6-ának igényes konfigurációját finoman az e-tron felé terelte őt.

A Q7 ülései kellően magasan helyezkedtek el, Jürgen  már régóta szemezett a szabadidő autókkal, mivel zavarta, hogy a jelenlegi járművében mélyre kell ülni, ahonnan a kiszállás sosem egyszerű. Ebben a kocsiban ez nem okoz gondot és a magas építés ellenére sem kellett lemondjon a szabadidő autókkal társított sztereotípiáról, a kirobbanő erő hiányáról.  Az e-tron összteljesítménye 374 lóerő, ami 700 nm nyomatékot képes kipréselni magából. Amiből a villanymotor önmagában 128 LE-t képvisel. Ez bizony könnyedén meg fog birkózni a jármű közel 2,5 tonnás tömegével. Jürgen alig várta, hogy indulhasson. Thomas kávéval kínálta, de most erről is lemondott. Bizsergett a talpa és a tenyere, muszáj volt távozni: szerződés aláírva, extra 2 nap kikönyörögve, irány Frankfurt.

Könnyen és hangtalanul mozdult a nagy vas. Első métereken csak a villanymotor hajtott. Jürgent hirtelen magába szippantotta a mindenhatóság érzése. A sávokban mozgó autókra egészen fentről tekintett le, a Q7 méltóságteljes mozgása úgy látszott a forgalom többi résztvevőjét is lenyűgözte. Az út megnyílt előtte, sávváltásoknál mindig előzékenyen beengedték. Illik hozzám – elmélkedett Jürgen és már játszott a gondolattal, hogy a tulajdonosok elé ilyet terjeszt be a következő autócserekor.

Az autópályán 150-nel suhant, de ekkor – bár hallani nem igazán lehetett – már a V6-os motor átvette a jármű mozgatását. Semmit nem érzékelt a hajtás megváltozásából. Csak a teljesen digitális műszerfalon látszódott, hogy leállt a villanymotor. A városba beérve rápillantott a fogyasztásmérőre és nem hitt a szemének. A 2,5 tonnás tömeg ellenére a kijelzőről nem lehetett lerobbantani a 7,5 literes átlagot. Ez annak volt köszönhető, hogy a megindulások mindig az elektromotorral történtek és amíg a teljes teljesítmény 50%-ánál nagyobb vonóerőt nem akar mozgósítani addig a villanymotor hajtott. Az elektromosan megtehető kilométerek dinamikusan fogytak. Jürgen gyakran nyomta a jelentősnél kicsit mélyebbre a gázpedált, tetszett neki a trolibuszos elindulás, amikor váltás nélkül, folyamatosan gyorsult a kocsi.

Jürgen begördült a céges mélygarázsba. Odaállt a gyorstöltő mellé, egy hanyag mozdulattal előhalászta a csomagtartóból a kábeleket, csatlakoztatta, majd bezárta az autót. Mivel akár 7,5 kwh-val is tud tölteni, ezért a kocsi várhatóan 2,5 óra teljesen telenyomható árammal. Állítólag az otthoni töltés nem lesz ilyen hatékony, akkor egész éjszaka csatlakozón kell tartani az e-tront.

Jürgen felsietett az irodájába. Titkárnője izgatottan adta kezébe az igazgatótanácstól kapott meghívót. Az ülés holnap lesz…… és igen, jó látja: a napirendi pontok között ott lesz a car policy is. Izgatottan lapozott bele a tervezetbe. Számára csinos, 60 000 Euro-ban maximálták a vásárolható gépjármű árát. Jürgen rögvest megnyitotta az Audi  konfigurátort és összerakott egy szája íze szerinti Audi e-tront. Ez a modell bizony közel 80 000 Eurótól indul.

Nos lehet, ez az autó mégsem neki van kitalálva….igazából nem is kell annyira alacsonyra ülni az A6-osban, meg kell is az a kis hasizom gyakorlat, úgysem mozgok szinte semmit – gondolta Jürgen és gyorsan kért egy kávét, megnyitotta a monitorán a legfrissebb bulvár híreket, majd rákeresett, hogy Hans kezén már a múlt héten kiszúrt új óra vajon mennyibe is kerülhetett.