A vízen is kell, hogy legyen biztosításom?

Már többször beszéltünk arról, hogyan ne bukjuk el a kauciót, mikre figyeljünk a hajóátvétel során és, hogyan lehet az esetleges problémákat kezelni, ha beüt a baj. Arról viszont még nem volt szó, milyen lehetőségeink vannak, ha saját hajónkat vagy magunkat és legénységünket biztonságban szeretnénk tudni az út során.

Magyarországon évről évre közkedveltebb szabadidős tevékenység a vitorlázás: a Balaton kitűnő adottságai, ahol a kikötőkben több mint 5000 vitorlás szeli a habokat, és a horvát tengerpart közelsége egyaránt hozzájárul a vízi sport terjedéséhez. Amellett, hogy a balatoni kikötők számos lehetőséget biztosítanak a hajótulajdonosoknak és a hobbivitorlázóknak, az utóbbi években egyre keresettebbek az élményvitorlázások is.

Becslések szerint, a hajózási engedéllyel rendelkezők száma Magyarországon 2016-ban meghaladta az ötezret, tudatosság kérdésében azonban még mindig van hova fejlődni. Csak kevesen veszik figyelembe, hogy az autókhoz hasonlóan a vízi járműveknél is az üzemben tartót terheli az felelősség, amennyiben hajójával kárt okoz, az érvényes hajólevéllel rendelkező vitorlások mindössze 20-25 százalékának van felelősségbiztosítása, ami a hajókban esetlegesen keletkező károk értékét tekintve nagyon alacsony. Szerencsére azonban pozitív tendencia mutatkozik, egyre több hajótulajdonos választja a vízi járművek számára kialakított csomagokat.

A leggyakoribb károk ütközésből adódnak. 

Egy rossz manőver miatt bekövetkezett kisebb ütközés, sőt egy elhibázott kikötés is több százezer forintba kerülhet, ráadásul komoly személyi sérülés is történhet. Akárcsak a vitorlások fenntartása és tárolása, a javíttatásuk is meglehetősen költséges. A Generali biztosító statisztikája alapján, mint kiderült, a károk átlagos értéke körülbelül 700 ezer forint, míg egy kisebb vitorlás esetében csupán 20 ezer forint körül mozog a felelősségbiztosítás költsége a teljes hajózási szezonra. Anyagi kár azonban nem csupán csak akkor érheti a tulajdonost, ha kárt okoz, hanem a saját hajója is megsérülhet. Ráadásul nem csak akkor kell vigyázni, amikor a jármű a vízen van, hiszen a hajó a szárazföldi tárolás vagy szállítás során is bármikor megsérülhet. Érdemes ezért komplexen gondolkodni, minden eshetőségre felkészülni.

Pozitívumként emelnénk ki, hogy már kifejlesztettek olyan csomagokat is, amelyek kifejezetten a hajótulajdonosok igényeihez igazodnak. A Generali Kikötő biztosítás casco és felelősségbiztosítás  mellett egyben balesetbiztosítást is kínál az érvényes hajólevéllel rendelkező, 15 évnél fiatalabb vitorlás és motoros hajók tulajdonosai számára. A casco része védelmet nyújt a hajókban leggyakrabban bekövetkező károkra, így például az idei nyáron igen gyakori viharok okozta károkra, de megtéríti például a betörések során keletkező veszteségeket is.
Mi is az a Generali Kikötő?

  • a felelősségbiztosítás védelmet nyújt a hajóval okozott olyan károkra, amelyekért a hajós felelősséggel tartozik.
  • a hajó-casco fedezi a:
    • az ütközés okozta törés kárait;
    • többek között a tűz, villámcsapás, robbanás, vihar, földrengés, árvíz, jégverés, okozta károkat;
    • betöréses lopás, rablás és vandalizmus során bekövetkezett károkat.

A hajó biztosítási védelme kiterjed:

  • vízen tartásának idejére, ha az hatóságilag nem tilos,
  • szárazföldi tarolásának idejére, beleértve a hajófelvonást, a parti leeresztést, a dokkolást és a vízrebocsátást is,
  • a szárazföldi szállítások időtartamára
  • a balesetbiztosítás széleskörű védelmet nyújt a szerződőnek és hajóutasainak is:
    • baleseti halál
    • baleseti eredetű maradandó egészségkárosodás
    • csonttörés esetén.

Miért nem játék? Példának hozunk egy emlékezetes káreseményt:

Emlékezetes káreset volt egy vitorlás hajó „partra futása”a Balatonon. A baleset következtében kettétört árboc javíttatása 15 millió forint körüli összegbe került a tulajdonosnak, és csak a szerencsén múlt, hogy a lezuhanó árboc nem okozott személyi sérülést.

Röviden összefoglalva KINEK AJÁNLJUK A GENERALI KIKÖTŐT?

A termék azoknak a hajótulajdonosoknak nyújt biztosítási védelmet, akiknek

  • kedvtelési célú motoros vagy vitorlás hajója van,
  • a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiállított, érvényes hajólevéllel rendelkezik
  • és a vízi jármű kora nem haladja meg a 15 évet.

A biztosítás alapvetően Magyarország területére terjed ki, azonban lehetőség van a fedezet kiterjesztésére Európa felszíni vizeire, valamint a Földközi- tenger európai országokhoz tartozó felségvizeire is.

A felelősségbiztosítás fedezetet nyújt a biztosított által, a vízi jármű birtoklásával vagy használatával kapcsolatban, okozott illetve bekövetkezett minden olyan kárra, amelyért a magyar jog szabályai szerint felelősséggel tartozik.

A biztosításról további információk olvashatók a generali.hu/kikoto oldalon, vagy személyes tanácsadásért hívhatók a Generali biztosító tamácsadói.