Miután már megszereztük a jogosítványt, végigjártuk a megfelelő elméleti és gyakorlati képzéseket, esetleg részt vettünk egy manőver tréningen – ahol ha nem is vastaps, de legalább nem összerezzent tekintet és a mólóról vízbe ugró emberek látványa követte kikötési manővereinket, megszületett az elhatározás: készen állok az első önálló hajóbérlésemre! (vagy legalábbis megpróbálom..)

Ekkortájt már szert tettünk néhány olyan ismerősre, barátra, akik vitorlás körökben jártasak, rendelkeznek ismerettségekkel, és sok sok okos tanáccsal tudnak minket ellátni. Az első általában az szokott lenni, hogy ne nagyon menjünk egyedűl, midnen sarkon veszély leselkedik, menjünk inkább az Áronékkal, a Sacáékkal, vagy Békáék adnak jó áron skippert, majd ő megoldja.

Természetesen, ez is egy módja a hajózásnak, ami számos élménnyel kecsegtet, de addig amíg önállóan nem lépünk a fedélzetre, a családunk vagy éppen a barátaink társaságában, és nem tapasztaljuk meg azt az érzést, hogy a kormány a mi kezünkben van, ahogy a felelősség és a határtalan szabadság is – nem lesz lehetőségünk tovább fejleszteni tudásunkat. Ez sajnos csak sok önálló gyakorlással megy.

Mielőtt még a hajó elérhető közelségébe kerülnénk, ki kell választani a megfelelő charter céget. Az, hogy milyen körülmények fognak minket várni a kikötőben, milyen eszközt (hajót) találunk ott, és egyáltalán – mennyi bosszúság fogja kísérni a nyaralásunkat – mind ezen múlik!

A jó charter cég kicsi vagy nagy?

Érdekes kérdés. Meg kell különböztetnünk a charter cég fogalmát, akinek tulajdonában hajók vannak, vagy éppen azoknak a hajóknak a tulajdonosai bízzák meg a céget a bérbeadással, hasznosítással, és a charter bróker fogalmát. Az utóbbi közvetlen kapcsolatban áll a charter cégekkel, nem egy esetben ezeket évente többször végig is látogatja, személyesen ismeri az ott dolgozókat, a hajókat, és azok állapotát. Mindkét fajta cégből vannak kis-, közép- és nagyvállalatok is, legtöbbször azt lehet elmondani, hogy a charter cégből jobb a nagyobb, míg a brókerből inkább a kisebb céget érdemes választani, mert ott valószínűleg közvetlenebb, gyorsabb kapcsolatot tudunk kialakítani a munkatársakkal, ami sokszor jól jöhet mind az előkészítő szakaszban, mind a bérlés során.

A cég kiválasztásánál fontos, hogy mi tisztában legyünk: milyen hajós nyaralást szeretnénk? Ezek után ezt vessük össze a realitással és a lehetőségeinkkel, és ez alapján döntsünk.

Mire számíthatok a kikötőben?

Ahhoz, hogy ne érjenek meglepetések a helyszínen, próbáljunk tájékozódni az adott cégről az interneten – ha a brókerünk megadott egy két hajónevet az ajánlatban, azokra rákeresve tekintsük meg az adott charter cég flottájának többi tagját. A szabály minden esetben: a régebbi évjáratú hajók olcsóbbak. De nagyon nem mindegy hogy ezek a hajók milyen karbantartást kaptak! A jól karbantartott idősebb hajók még mindig kiváló élményt nyújthatnak a bérlés során, de az elhanyagolt, egyes esetben konkrétan széteső darabok pokollá tehetik azt az egy hetet, amit kikapcsolódásra szántunk. Ha birtokában vagyunk a megfelelő információknak az ilyen helyzeteket könnyen elkerülhetjük.

Összegezve: a charter bróker cégek szolgáltatásait érdemes ígénybe venni, mivel extra költsége nincs (sok esetben jobb árat is tudnak kialkudni mintha direkt a charter céggel állnánk kapcsolatban, egyszerű, mennyiségi alapon – ők évente több száz foglalást visznek nekik, míg mi magánszemélyként egyet vagy kettőt…), és bár széles a paletta – ha találunk egy jó brókert, éveken keresztűl hű társunk lehet a hajó és bérbeadó cég kiválasztásban, sok bosszúságot és nem utolsó sorban adott esetben jelentős pénzösszegeket spórolhat nekünk.

A következő részben: a túl jól hangzó ajánlatokat érdemes fenntartásokkal kezelni.